Tuesday, February 4, 2014

Taklimat Persediaan Pencalonan dan Verifikasi SBT Fasa 5,2014

KUALA TERENGGANU - Urusetia Jawatankuasa Sekolah Kecemerlangan Jabatan Pendidikan Negeri hari ini telah mengadakan taklimat berkaitan kepada semua guru besar sekolah Band 1. Turut hadir ialah KPP Sektor Pengurusan Sekolah, Ketua Unit Rendah, Timbalan PPD , Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah PPD dan pegawai-pegawai JPN Negeri. Taklimat berkenaan diadakan di Bilik Mesyuarat Alamada JPN  Terengganu.

Ketua Sektor , Sektor Pengurusan Sekolah  Tuan Haji Md Yasin Mohd Salleh dalam ucap utamanya berharap sekolah Band 1 yang telah beberapa kali berada di band berkenaan serta menerima Anugerah Tawaran Baru dapat dilonjakkan ke Sekolah Kluster Kecemerlangan dan seterusnya Sekolah Berprestasi Tinggi. Menurut beliau PPD perlu memainkan peranan membantu sekolah berpotensi dalam daerah masing-masing melonjak ke sekolah SBT yang mana setiap daerah sekurang-kurangnya ada 1 SBT dan 2 SKK sebagai KPI yang ditetapkan oleh KPM dan JPN.

Sehingga saat ini jumlah Sekolah Berprestasi Tinggi bagi negeri Terengganu ialah 9 buah (4 SR dan 5 SM). Beliau yakin bahawa bilangan sekolah SBT mampu ditambah kerana beliau banyak sekolah Terengganu yang mempunyai potensi. Beliau mahu aspek Annex diberi penekanan khususnya sekolah SKK yang menjadi calon utama untuk dilonjakkan ke sekolah SBT.

Dari 21 buah sekolah rendah Terengganu 4 daripadanya terdiri dari sekolah SBT, 5 buah dari SKK dan selebihnya sekolah biasa dan ada antaranya sekolah-sekolah kekurangan murid (SKM). Majoriti sekolah-sekolah Band 1 tercalon untuk Anugerah New Deal atau Anugerah Tawaran Baru Pengurusan Sekolah. Ada antaranya bakal memasuki tahun keempat menerima anugerah berkenaan.

Kita berharap melalui pendedahan taklimat dan bengkel ini sekolah bertaraf SKK dapat membuat lonjakan saujana pada masa depan sebagai calon utama untuk meraih SBT. Sementara bagi sekolah-sekolah yang baru tercalon dapat memahami secara mendalam pengertian SBT, keperluan dan kaedah untuk menggapainya. Kita berharap  sekolah-sekolah mengorak ke hadapan sekurang-kurangnya maraih SKK sebelum menjulang status sekolah SBT.

Kita sangat yakin peluang dan kekuatan kepimpinan Guru Besar dengan kerjasama warga sekolah, ibubapa dan masyarakat mampu merubah dan menjenama semula sekolah kita yang hebat untuk showcase antarabangsa yakni Sekolah Berprestasi Tinggi. Kalau SK Ulu Lubai yang berada jauh nun di pedalaman Serawak mampu meraih anugerah SBT mengapa kita di bumi Anjung Ilmu tidak boleh menggapainya ?

Panduan dan bahan Taklimat SBT. KLIK


No comments:

Post a Comment