Friday, February 5, 2010

Tampar Guru- Ibu bapa Mengajar Anak Menjadi Biadap dan Kurang Ajar

Zaman sudah berubah,dahulunya kita di bangku sekolah cukup takut kepada guru,takut bukan kerana guru itu jahat,tetapi takut kerana guru cukup dihormati,hinggakan murid murid tidak terasa hati jika dimarahi atau dirotan oleh guru,paling teruk pun selepas dirotan akan merungut kerana menahan kesakitan,selepas itu kembali menegur guru yang merotan tadi seolah olah tiada apa apa yang berlaku.Walaupun berbekas dek kerana dirotan,namun tidak berbekas dihati atau mendendami guru,kerana anak anak sudah dididik supaya menghormati guru,malah ibu bapa ketika itu beranggapan  telah menyerahkan tanggung jawab mendidik anak mereka maka guru berhak merotan demi kebaikan dan mendisplinkan anak anak.

Cara mendidik anak anak pada masa sekarang jauh berbeza,Ibu Bapa zaman sekarang mengajar anak supaya tidak menghormati guru atau lebih tepat lagi tidak mengajar anak anak supaya menghormati orang yang lebih tua.

Harian Metro


Insiden itu dilaporkan berpunca daripada tindakan pelajar terbabit bersama dua rakannya memasuki sebuah kelas yang sedang diajar oleh guru wanita berkenaan di mana didapati ketiga-tiga pelajar ini tanpa menghormati guru berkenaan dan mempedulikan pelajar lain, membuat bising sebelum guru terbabit mengarahkan mereka keluar dari kelasnya.

Guru terbabit menampar pipi seorang pelajar berkenaan apabila mereka tidak mengendahkan arahan itu dan akibatnya seorang pelajar terbabit membalas balik tamparan guru itu. Malah lebih menakutkan apabila dilaporkan seorang daripada pelajar itu cuba bertindak lebih ganas dengan membaling kerusi plastik ke arah guru berkenaan.

Dalam insiden terbaru pula, dilaporkan seorang guru lelaki berusia 28 tahun ditampar ibu seorang pelajar yang marah dan tidak berpuas hati dengan tindakan guru menampar anak wanita itu di sebuah sekolah menengah di Perlis.

Kejadian dilaporkan berpunca daripada masalah disiplin membabitkan pelajar lelaki tingkatan satu dari sekolah berkenaan. Walaupun pihak sekolah cuba menjernihkan semula keadaan dengan mendamaikan kedua-dua pihak namun wanita berkenaan masih tidak puas hati bertindak menampar guru terbabit di hadapan pengetua dan guru lain.

Pisau cukup bersyukur ,kerana dengan rotan,penampar dan cubitan di perut oleh guru telah mendisplinkan diri agar lebih tekun belajar,menjadi lebih berhemah dan rajin,walaupun seperti remaja lain,agak nakal,namun soal pelajaran tidak diabaikan ,balik saja dari sekolah dah kelam kabut buat homework ,takut tak siap nanti esok kena rotan atau didenda lari 10 pusingan dipadang sekolah. Secara tak langsung telah mendidik Pisau lebih berdisplin dan tekun belajar. Kalau kena rotan di sekolah,balik rumah kalau report kat mak bapak,comfirm kena makan penampar atau kena double rotan, sebabnya kalau hang baik dengar cakap guru hang takkan kena rotan atau kena denda.Hah itulah didikan ibu bapa dulu cukup berbeza.

Pisau tidak terkejut jika berlakunya kes kejadian anak tidak menghormati ibu bapa,kes anak meninggalkan ibu atau bapa ditepi jalan,ini kerana sikap ibu bapa sendiri yang terlalu protective tak bertempat.Akhirnya yang rosak adalah anak itu sendiri.

Kementerian Pelajaran harus menguatkuasakan undang undang,jika ibu bapa terlibat mencampuri urusan guru di sekolah harus diambil tindakan undang undang,malah jika anak terlalu kurang ajar dan menyerang guru,ibu bapa mereka harus dihukum,kerana tidak pandai mendidik anak menjadi kurang ajar dan tidak bermoral.

Harus diingat,didikan agama juga harus diterapkan agar tatasusila ,berakhlak mulia dan bermoral anak anak dapat dibentuk sejak dari kecil.

Apa apa pun,semuanya bermula dari rumah,elok didalam rumah tu,elok lah anak anak.


Pisau kata " anak kurang ajaq,mak bapak lagi tak boleh diajaq"
Sumber : Pisau dari blog pisau.net

No comments:

Post a Comment