Saturday, September 6, 2014

Taklimat Memperkasakan SJKC Terengganu

KUANTAN - Bermula 4 - 6 Septemper 2014 Jabatan Pendidikan Negeri dengan kerjasama Majlis Guru Besar SJKC Terengganu telah mengadakan program di atas di BTPN Pahang, Beserah, Pahang. Perasmiannya telah disempurnakan oleh En. Ahmad Shukor bin Mansor, Ketua Sektor, Sektor Pengurusan Sekolah, JPN Terengganu. Para peserta terdiri daripada Guru Besar dan GPK sepuluh buah SJKC Negeri Terengganu.

Antara lain tujuan taklimat berkenaan  bukan sahaja sebagai tradisi berwahana secara langsung dengan pegawai-pegawai jabatan tetapi juga untuk menyampai pelbagai perkara baru serta mencari jalan men yelesaikan pelbagai isu-isu SJKC. Antara perkara yang disentuh ialah berkaitan fungsi dan peranan Guru Besar dan GPK sebagai pemimpin instruktional sekolah, pengurusan murid, isu perjawatan kepimpinan SJKC, laluan kerjaya, sekolah kecemerlangan dan sebagainya.

Isu pengisian jawatan Guru Besar dan GPK SJKC semakin menjadi kritikal bila mana pada tahun ini dan tahun depan beberapa orang guru besar akan bersara. Syarat baru di mana calon guru besar perlu memiliki NPQEL menyebabkan tiada calon yang layak untuk mengisi jawatan itu nanti. Begitu juga kecenderungan guru-guru SJKC untuk menjadi GPK sangat rendah. Mereka lebih rela menjadi guru biasa dan menikmati urusan naik pangkat secara Time Base Berasaskan Kecemerlangan.

Kita berharap pihak KPM boleh memberi kelonggaran dan pengubahsuaian syarat seperti melantik calon yang layak terlebih dahulu kemudian memberikan mereka kursus khas NPQEL atau apa-apa kaedah yang difikirkan sesuai tanpa melanggar dasar dan kekosongan jawatan boleh diisi.

Kita juga berharap Guru Besar dan GPK SJKC dapat memberi penjelasan kepada guru mereka di sekolah tentang peluang peningkatan kerjaya dan naik pangkat khususnya melalui laluan pentadbiran agar halatuju SJKC dapat dipimpin dengan baik oleh Guru Besar dan GPK yang baru. Tanpa kesediaan dan plan sedemikian maka SJKC akan menghadapi krisis pengisian pemimpin sekolah. Jangan nanti aspirasi yang menjadi tradisi selama ini dirombak kerana sikap kita sendiri.

Kita berharap prestasi SJKC akan terus meningkat dan kita sedang menanti calon SKK dari SJKC. SJKC Kwang Hwa, Dungun misalnya hampir mempunyai ciri SKK cuma beberapa pencapaian kebitaran perlu ditingkatkan. Tiada yang mustahil kalau kita mempunyai kemahuan yang tinggi



No comments:

Post a Comment