Monday, September 8, 2014

Program kepung SK Seri Bandi 2



Tanggal  9 September 2014 semua pelajar  Tahun Enam seluruh negara akan menduduki peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga 11 September 2014.  Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT) telah mengarahkan semua Pegawai Perhubungan Sekolah pada peringkat JPNT, PPD dan BTPN turun padang untuk  membuat pemantauan  persediaan sekolah-sekolah menghadapi peperiksaan tersebut.

Berbagai-bagai strategi dan pendekatan yang digunakan oleh sekolah dalam usaha menimbulkan minat dan siap siaga pelajar-pelajar untuk menghadapi  UPSR melibatkan semua pihak yang terdiri dalam kalangan guru, ibu bapa dan pelajar.

Sekolah Seri Bandi 2, Kemaman telah menggunakan pendekatan menjalin kerjasama dengan TH Plantation dan sarana ibu bapa untuk sama-sama memberi sumbangan kepada pihak sekolah untuk persiapan menghadapi UPSR pada kali ini.  

SK Seri Bandi 2 telah mengadakan  Program Kepung  kepada calon-calon mereka yang akan menghadapi  UPSR dengan “mengurung” pelajar-pelajar tersebut di sekolah sehingga pukul 9.30 malam.  Berbagai-bagai  pendekatan dilaksanakan oleh para guru dalam ruang masa yang ada.  

Perkara yang menarik dan boleh dibanggakan berhubung penglibatan ibu bapa yang sama-sama turun padang ke sekolah untuk menyediakan makan tengah hari, minum petang dan makan malam kepada anak-anak mereka yang bakal menduduki peperiksaan. 
  
Kerjasama yang terjalin ini mendapat reaksi positif dalam kalangan ibu bapa dan mereka berharap agar program ini dapat diteruskan pada masa-sama akan datang.  Sesungguhnya  ada dalam kalangan ibu bapa yang datang setiap hari ke program tersebut  walaupun jadual bertugas disediakan.   

Diharapkan kerjasama ini menjadi  wadah dan pemangkin  kepada kejayaan sarana ibu bapa.

oleh : Zakaria bin Muda, Ketua Unit Sekolah Rendah

No comments:

Post a Comment