Sunday, June 14, 2015

Majlis Taklimat Dan Penyampaian Surat Penempatan Guru Besar dan GPK Flexi

KUALA TERENGGANU - Urus setia Jawatankuasa Penempatan dan Pertukaran Guru Besar dan GPK hari ini telah mengadakan taklimat dan penyerahan surat penempatan kepada Guru Besar dan GPK lantikan secara flexi. Majlis berkenaan turut dihadiri oleh PPD dan wakil-wakil PPD seluruh negeri yang diadakan di Bilik Mesyuarat SK Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu.

En. Ahmad Shukor bin Mansor, Ketua Sektor, Sektor Pengurusan Sekolah, Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu dalam taklimatnya menjelaskan pelantikan Guru Besar dan GPK secara flexi (gred penyandang lebih tinggi dari gred jawatan) ialah bagi mengisi perjawatan Guru Besar dan GPK yang tidak dapat diisi oleh sekian lama oleh calon secara pemangkuan atau secara penghakikian.Beliau berkata pengisian calon flexi terutama GPK adalah salah satu dari tiga kaedah pengisian GPK diamalkan hingga kini. Pertama secara pemangkuan iaitu dari DG29 memangku DG32. Kedua secara penghakikian dari DG32 (KUP) kepada DG32 hakiki. Ketiga ialah secara flexi iaitu DG34(KUP), DG38(KUP), DG41/42(KUP) dan DG44(KUP) mengisi jawatan hakiki GPK DG32 atau DG34.

Menurut beliau lagi permohonan GPK lebih kurang lima ratus orang sedangkan keperluan hanyalah sekitar lapan puluh orang sahaja. Justru itu panel di PPD dan panel JPN telah membuat tapisan dan penilian sewajarnya agar mereka yang memenuhi kreteria; layak dan sesuai diperaku untuk dilantik.Menurut beliau
kumpulan perintis yang dilantik GPK flexi ini sangat bertuah dan beliau berharap dapat memberi sumbangan terbaik.

Beliau juga menyatakan ada tulisan di media sosial mendakwa berbagai cerita karut kononnya mereka yang berjaya jadi GPK ialah mereka yang ada kabel dan sebagainya. Sebab itu tegas beliau taklimat hari ini
untuk memberi faham bagaimana proses dan prosidur pelantikan Guru Besar dan GPK dibuat dan perlu disampaikan kepada rakan-rakan di sekolah.

Pada hari ini seorang Guru Besar DG41 Flexi ditempatkan. Sementara dua belas orang GPK flexi DG34 dilantik sebagai GPK. Selebihnya lapan belas DG41/42 dan dua puluh satu orang DG44. Baki yang selebihnya akan dilantik mengikut kekosongan sehingga 31 Disember 2015.

Kita berharap mereka yang ditempatkan dapat memberi khidmat terbaik setidak-tidak menafikan sebagaimana mereka diperlekeh oleh rakan-rakan lain bahawa mereka sememang layak dan sesuai untuk dilantik atau ditempatkan sebagai pemimpin sekolah dan menjayakan misi pengarah "Memperkasakan Transformasi Pendidikan".Sementara yang belum berjaya berusahalah melengkapkan keperluan seperti mana dalam borang permohonan agar bila kita memohon di masa depan sebahagian besar kreteria dapat kita penuhi secara optima. Permohonan GPK Flexi ini menjadi satu fenomena baru dalam pelantikan pengurusan sekolah.

No comments:

Post a Comment