Wednesday, June 17, 2015

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan Pendidikan Terengganu

TAMAN TAMADDUN ISLAM - Semalam Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu telah mengadakan Majlis Anugerah Khidmat Cemerlang bagi penerima tahun 2014. Seramai 1935 orang guru dan anggota sokongan di bawah Jabatan Pendidikan Negeri menerima anugerah tersebut  Dewan Besar, Taman Tamaddun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

Majlis bersejarah berkenaan telah disempurnakan oleh YB Dato' Haji Mohd Zubir bin Embong, Yang Di Pertua, Dewan Undangan Negeri Terengganu mewakili YAB Menteri Besar. Turut hadir Tuan Haji Shafruddin bin Ali Hussin, Pengarah Pendidikan Terengganu, Tuan Haji Matsor Ismail, Timbalan Pengarah Pendidikan, Ketua-Ketua Sektor dan Pegawai-Pegawai Pendidikan Daerah.

Mengikut Pengarah Pendidikan Negeri majlis seumpama ini kali terakhir diadakan pada tahun 2010 di mana selepas itu dilaksanakan mengikut daerah. Beliau secara keseluruhan berpuashati dengan perjalanan majlis berkenaan dan telah memberi 8.5 / 10 skor . Beliau melahirkan sedikit rasa kurang senang bila seolah-olah penerima dari Marang dan Setiu seakan tidak diraikan oleh rakan-rakan dari daerah lain kerana keluar awal dikesan melalui lokasi kerusi yang diduduki. Setiap penerima menerima sijil,sijil simpanan premium BSN bernilai RM1000.00.

Ramai di kalangan kita tidak berapa perasan melalui tagline " Memperkasakan Tranformasi Pendidikan" Pengarah telah mengadakan beberapa perubahan dan penambahbaikan. Antaranya pintu pejabat beliau akan dalam keadaan terbuka bila beliau berada di pejabat bagi memudahkan siapa sahaja berjumpa beliau. Selain dari itu semua kerusi sama ada di perhimpunan bulanan jabatan, perjumpaan guru besar, majlis anugerah cemerlang dan sebagainya yang melibat semua daerah, kerusi akan disusun dan ditag mengikut daerah. Ini bertujuan bukan sahaja mengujud ikatan semangat perpaduan tetapi juga mudah untuk mengesan daerah mana yang tidak hadir atau sebagainya

Selain dari pada itu kita masih belum mampu mengubah dan berubah bila "malas" menepuk tangan terhadap perkara yang sewajar tepuk bahkan disuruh tepukpun masih tidak bermaya. Terdapat juga segelintir dari kita yang seakan tidak faham budaya guru Terengganu yang telah diletak asas oleh Mantan Pengarah Dato' Cg Abd Rahim Tahir tentang tatacara berpakaian bila menghadiri majlis-majlis resmi jabatan. Selain dari itu budaya "temba" awal di sesuatu majlis sedang diperhati dan dikaji.

Mungkin "kecil bagi kita yang biasa dan terbudaya dengan keadaan begitu tetapi ianya menjadi besar pada pengurusan" apabila budaya ini menunjukkan ciri-ciri profesionalisma yang rendah apatah lagi jika seseorang itu dikatakan "cemerlang". Kita amat berharap mereka yang dianugerahi Anugerah Perkhidmatan Cemerlang menjadi contoh ikutan dan berupaya mentransformasi rakan dan organisasi sekolah ke arah lebih terbilang


No comments:

Post a Comment