Thursday, October 30, 2014

Tahniah, SK Kampung Raja SBT ke 10 Terengganu

Hari ini SK Kampung Raja, Besut menerima pengiktirafan sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi Kohort 5.  SK Kampung Raja menduduki senarai ke sepuluh bilangan SBT bagi negeri Terengganu. Tahniah dan syabas kepada Guru Besar, Guru Penolong Kanan dan semua warga SK Kampung Raja. Tahniah juga kepada kepimpinan PPD Besut yang telah mencapai KPI iaitu setiap daerah sekurang-kurang memiliki 1 SBT dan 2 SKK. PPD Besut sekarang memiliki 3 SBT dan 2 SKK. Insyaallah jika murah rezeki SK Tengku Mahmud 2 pula bakal menyusul menerima SKK Fasa 9.

Sesungguhnya tiap sesuatu itu ia tidak terjadi dengan tiba-tiba. Ia mesti ada petunjuk dan petanda. Petunjuk dan petanda bahawa SK Kampung Raja akan menjadi sekolah hebat menjelang 100 tahun penubuhannya telah saya tulis di sini. Dengan perancangan yang rapi, iltizam tinggi dan muafakat sejati sesuatu yang sukar itu hanya igaun sahaja. Sepatutnya SK Kampung Raja telah lama menjadi SKK dan SBT dengan  kekuatan yang ada. Namun mungkin ada masalah pengurusan perkara itu tidak dapat disempurnakan. Apabila Allahyarham En. Rosli mengambil alih beliau begitu bersemangat namun umurnya tidak panjang. Kalau beliau masih hidup tentunya beliau menjadi orang yang paling gembira dengan  pengiktirafan ini. AlFatihah kita sedekahkan kepada Cikgu Rosli.

Pemilihan En.Husin menerajui SK Kampung Raja memang pilihan berwawasan PPD Besut. Rekod cemerlang menjuarai 3K Kebangsaan di SK Kuala Besut serta pengalaman menempuh kesukaran dugaan hidup menjadikan beliau seorang yang tenang dan cekal. Ketenangan dan kecekalan itulah barangkali menjadi daya pengaruh mendorong guru dan warga SK Kampung Raja berusaha bersama beliau menjayakan visi hebat ini. Ini terbukti apabila SK Kampung Raja yang selalu berada di band 1 jatuh ke band 2 dan naik kembali ke band 1 yang melayakkan SK Kampung Raja dicalonkan SBT bersama-sama SK Seri Berang dan beberapa buah lagi. Kita mengharapkan dua sekolah ini melepasi "entri point" namun sayang hanya SK Kampung Raja yang melepasinya bukan sahaja memenuhi kreteria cemerlang akademik tetapi juga annex. Kita ada dua puluh sekolah band 1 yang layak memasuki pencalonan namun annex mereka amat lemah termasuk sekolah SKK. Inilah ruginya kita.

Kita berharap SK Kampung Raja sustaince dari pencapaian dengan memastikan berada di band 1. Kita yakin dengan  peruntukan khas melebihi setengah juta tahun pertama dan tahun-tahun berikutnya usaha mempertahankan tidaklah begitu sukar. Cuma kita berharap SK Kampung Raja menjadi payong kepada sekolah sekitar untuk menikmati dan membimbing mereka merasai aura SBT. Kita berharap warga SK Kampung bukan sahaja dapat menikmati imbuhan khas dari kemenangan ini tetapi bersedia berkongsi pengalaman mereka "membunuh" ketakutan hingga meraih kejayaan yang hebat ini. Tahniah.


No comments:

Post a Comment