Thursday, October 30, 2014

Sorotan Oktober

Bulan Oktober antara bulan yang paling sibuk khususnya bagi kebanyakan pegawai di Unit Sekolah Rendah. Antaranya:

Program Bimbingan dan Verifikasi Calon SKK Fasa 9

Sebagaimana Jadual Asas JNJK, proses verifikasi bermula pada 29 September hingga 17 Oktober 2014. Namun oleh kerana berlaku ujian ulangan UPSR maka ada sedikit kelonggoran. Justru itu kami berkesempatan mengadakan bimbingan verifikasi kepada beberapa buah calon SKK selepas hari raya. Antaranya pada 8 Oktober 2014 kita telah melihat persediaan SK Pusat Chabang Tiga. Tahniah kami ucapkan kepada Guru Besar, Guru-Guru Penolong Kanan dan para guru serta PIBG SK Pusat Chabang Tiga kerana membuat persediaan terbaik bagi menghadapi pencalonan berkenaan. Kami juga pada 9 Oktober 2014 ke SK Teluk Kalung bagi tujuan yang sama. Alhamdulillah persediaan mereka juga agak baik. Pada 12 Oktober 2014 kami ke SK Kelulut. Alhamdulillah mereka juga bersedia. Kami berharap semua sekolah yang dicalon dan telah diverifikasi dahulu dan sekarang mampu meraih Anugerah SKK Fasa 9 ini.
Bimbingan Verifikasi SKK di SK Teluk Kalung, Kemaman

Penilaian SKM dan SK Asli Cemerlang

Sempena dengan Karnival Pendidikan Terengganu 2014, Unit Sekolah Rendah diberi tanggungjawab menguruskan penghakiman bagi dua kategori ini. Penilaian bagi SK Asli dibuat untuk SK Sungai Pergam, Kemaman dan SK Sungai Berua, Hulu Terengganu. Bagi kategori SKM Cemerlang dua sekolah iaitu SK Dusun, Hulu Terengganu dan SK Sungai Las, Setiu telah dinilai. Pencalonan sekolah-sekolah berkenaan dicadangkan oleh PPD masing-masing.

SK Dusun, Hulu Terengganu

Kursus GPK Hem Baru

Selepas Kursus Profesionalisme Guru-Guru  Baru di Sentuary Resort, Cherating Kursus Profesionalisme Untuk GPK Hem Baru telah diadakan di Perdana Resort, Kota Bharu pada 12 - 14 Oktober 2014. Kursus ini bertujuan memberi kemahiran dan pengetahuan kepada GPK Hem Baru tentang pengurusan pendidikan wajib selain tugas-tugas mereka dalam bidang-bidang lain. Seramai 60 orang lebih telah terlibat dengan kursus ini. Kita mengharapkan melalui kursus mereka akan lebih cekap serta profesional dalam tugas mereka

 
GPK Hem Baru

Pemantauan KEDAP

Pemantauan Kelas Dewasa Asli (KEDAP) telah diadakan bersama Pensyarah IPG Kota Bharu, En. Shamsudin Jumiran. Pada 14 Oktober 2014 di SK Sungai Pergam yang turut sama dibantu oleh Tuan Haji Jusoh bin Embong dari PPD Kemaman.

Kedap SK Sungai Pergam

Pada 15 Oktober 2014 malam pula pemantauan diadakan di SK Sungai Berua, Hulu Terengganu. En. Zakaria Muda, Ketua Unit Sekolah Rendah dan En. Roslan Osman dari PPD Hulu Terengganu turut sama membantu En. Shamsudin Jumiran dari IPGM Kota Bharu.

Kedap SK Sungai Berua

Kursus Profesionalisme Guru Besar Baharu

Beberapa tahun kebelakangan Unit Sekolah Rendah tidak dapat mengadakan kursus terutama kepada Guru-Guru Besar Baharu kerana ketiadaan peruntukan. Namun pada tahun ini satu pakej kursus untuk Guru Besar yang dilantik mulai 2011 hingga kini telah dapat diadakan di Holiday Vila, Cherating bermula 19 - 21 Oktober 2014. Pengarah Pendidikan Negeri, En. Zakaria Husin telah menyampai ucap tama dan telah merasmikan kursus tersebut. Para peserta juga didedahkan dengan input berkaitan kepimpinan, cuti, kewangan dan lain-lain lagi. Kita berharap kualiti pengurusan sekolah yang dipimpin oleh Guru Besar terlibat akan lebih baik.

Ucapan Perasmian oleh Pengarah
Guru Besar Baharu

Pemantauan SKK oleh BPSBPSK

Pada 29 Oktober 2014 satu pemantauan khas SKK telah diadakan di SKK SK Paka 2, Dungun dan sehari sebelumnya di SK Kuala Berang, Hulu Terengganu oleh dua pegawai dari Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan. Tujuan pemantauan bagi membantu SKK terlibat mempergunakan peruntukan serta bimbingan kepada sekolah berkenaan bagi mencapai KPI yang telah ditetapkan.

Kita berharap melalui pemantauan dan bimbingan ini sekolah SKK dapat memainkan fungsinya dan berusaha membina reputasi yang cemerlang khususnya untuk meraih SBT pula.

En. Razi dan En. Hilman dari BPSBPSK



No comments:

Post a Comment