Monday, February 6, 2017

Kursus NPQEL 1/2017


 Antara GPK Terengganu yang mengikuti NPQEL 1/2017

Calon-calon Pengetua dan Guru Besar (PGB) bagi Kursus NPQEL Kohort 1/2017 mula mendaftar diri di kampus IAB Genting Highland dan juga Nilai semalam. Mereka akan menghabiskan kursus ini dengan pelbagai kaedah pembelajaran bagi melayakkan mereka menerima sijil NPQEL selama enam bulan. Selain menghadiri kuliah, kerja kumpulan, pembelajaran online mereka juga perlu mengadakan program sandaran di sekolah tertentu bagi mengaplikasikan teori dan praktik pengurusan dan kepimpinan sekolah.

Negeri Terengganu juga turut menghantar calon PGB Kohort 1/2017 sebagai calon kepimpinan sekolah. Kemungkinan sesetengah mereka yang terpilih akan ditawarkan sebelum menamatkan kursus sekitar pertengahan Jun hingga Disember. Sementara jawatan PGB ataupun Guru Besar khususnya dari Januari hingga awal Jun 2017 diisi oleh lulusan NPQEL Kohort 2/2016.Ini bermakna kita di Terengganu terutamanya tidak ada masalah untuk mengisi jawatan PGB kerana kita mempunyai calon PGB yang mencukupi.

Kita berharap para pegawai dan guru-guru yang diberi peluang mengikuti NPQEL ini dapat memanafaatkan peluang keemasan ini sebaik mungkin. Timbalah segala ilmu pengurusan dengan bersungguh-sungguh agar mampu menjadi pemimpin sekolah yang mampu membawa transformasi dan seterusnya meninggalkan legasi dalam kerjaya mereka. Selamat berkursus.

No comments:

Post a Comment