Thursday, February 25, 2016

Cergas dah sihat

Kebelakangan ini ramai kita dapati warga guru bukan sahaja menghidapi pelbagai penyakit kronik tetapi juga telah pergi mendahului kita. Benar hidup mati, rezeki dan jodoh pertemuan di tangan tuhan namun berusaha mencapai sesuatu yang baik dan menghindarinya sesuatu yang memudaratkan bukanlah pula melanggar suratan takdir. Bahkan ia adalah satu pernyataan syukur kerana menggunakan akal dan kudrat yang Allah kurniakan bagi mencari kebaikan dan kesempurnaan dalam hidup.

Pelbagai sebab kematian warga guru kita seperti serangan jantung, kanser dan pelbagainya lagi. Jelas sekali penyakit yang dihidapi oleh warga guru berkait rapat dengan rencam hidup masa kini seperti stress, cara gaya hidup dan amalan pemakanan yang tidak seimbang. Oleh yang demikian, menyedari hakikat itulah Tuan Haji Shafruddin Ali Hussain, Pengarah Pendidikan Terengganu memperkenalkan dan menggalakkan warga  Jabatan Pendidikan Negeri misalnya mengadakan hari keluarga, pemeriksaan kesihatan berkala dan senamrobik bulanan. Usaha ini diharapkan dapat menyedarkan kakitangan dan pegawai tentang pentingnya  menjaga kesihatan kerana badan yang cergas dan sihat saja mampu mempertingkatkan kualiti dan produktiviti

Program Cergas Senamrobik ini telah dimulakan beberapa tahun dahulu tetapi diperkasa dan ditransformasikan oleh pengarah sekarang dengan cara berjadual tetap dan melibatkan semua warga Jabatan Pendidikan Negeri. Kita berharap melalui usaha-usaha seperti ini,  kita dapat melahirkan pegawai yang cergas dan sihat untuk melaksanakan tugas.

Kita juga sarankan agar pihak sekolah boleh mengambil inisiatif yang sama untuk memikirkan program-program yang boleh mengeratkan ukhwah dan program berorientasikan kecergasan dan kesihatan kepada para guru, kakitangan dan juga para pelajar. Program seperti inilah kita dapat membina semangat cintakan sekolah, negara dan bangsa dengan menerapkan semangat jati diri melalui lagu, karya seni dan "world cry" yang menggetarkan jiwa dan semangat untuk terus berjuang dengan sihat, cergas dan selamat.

0 ulasan:

Post a Comment