Wednesday, May 20, 2015

50 Guru Bakal Kerjakan Umrah Sempena Hari Guru Peringkat Negeri Terengganu



Menteri Besar Terengganu, Dato Seri Haji Ahmad Razif Abd Rahman hari ini mengumumkan 50 orang guru Islam bakal dipilih mengerjahkan umrah dan bagi guru yang bukan Islam akan akan dihantar melancong keluar negara.

Menurut Ahmad razif, hadiah ini adalah untuk menghargai jasa guru-guru di negeri ini dalam mendidik anak-anak sehingga berjaya dalam semua peperiksaan dan mengekalkan  negeri Terengganu sebagai negeri terbaik .

“Itu terpulang kepada Jabatan Pendidikan untuk menentukan pemilihan guru-guru yang bakal dipilih mengerjakan Umrah.

“Keutamaan pembentukkan akhlak murid hendaklah seiring dengan penguasaan pelbagai disiplin ilmu yang dipelajari demi menyahut cabaran globalisasi kini.

“Saya yakin bahawa dengan budaya integriti dan komitmen para guru dalam menunaikan amanah dan tanggungjawab ini , matlamat pendidikan negara untuk melahirkan modal insane yang berpengetahuan tinggi , berketerampilanserta berpaksikan sahsiah terpuji akan tercapai.

“Warga guru perlu sentiasa mempertingkatkan profesionalisme serta menambah nilai intelektualbagi tuntutan tugasan yang semakin mencabar termasuklah melengkapkan murid dengan pelbagai kemahiran alaf baharu,” katanya ketika merasmikan majlis Sambutan Hari Guru peringkat Negeri Terengganu ke 44 bertemakan “ Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak” di Stadium Tertutup Gong Badak.

Dalam majlis ini juga Tuan Haji Salleh Busu yang juga mantan Timbalan Pengarah Pendidikan Terengganu telah dipilih sebagai Tokoh Guru Peringkat Negeri Terengganu pada tahun ini.

Dalam pada itu beliau turut mengumumkan sumbangan syarikat GLC , Epic menyumbangkan RM100 ribu dan TDM berhad RM100 ribu.

Kerajaan negeri juga memperuntukkan RM 1juta 400 ribu kepada Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT) untuk diagihkan kepada setiap PIBG sekolah sebanyak RM2000.

Turut hadir dalam majlis ini Yang DiPertua DUN Dato’ Mohd Zubir Embong,  Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Osman Muda,  Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains Teknologi dan Tugas-tugas Khas Ghazali Taib, Pengerusi Jawatankuasa Belia,  Sukan dan Sumber Manusia Dato’ Rozi Mamat dan Pengarah Pendidikan Terengganu Shafruddin Ali Hussin.

 sumber : Terengganutimes

No comments:

Post a Comment