Monday, November 30, 2009

Sambutan permohonan naik pangkat guru rendah menggalakkan...

Sehingga kini pihak Bahagian Pengurusan Sumber Manusia (BPSM) telah membuka permohonan naik pangkat kepada guru-guru rendah dan PPLD bagi tahun 2010 sebagaimana berikut:-

  • Permohonan Guru Cemerlang Gred DGA32(KUP),DGA34(KUP) DGA38(KUP) dan DG44(KUP)
  • Permohonan Pegawai / Pengelola Cemerlang Gred DGA32(KUP),DGA34(KUP) dan DGA38(KUP)
  • Permohonan Pemangkuan Gred DGA32 Hakiki Guru Penolong Kanan bagi calon DGA29 SK dan SJKC
  • Permohonan Pemangkuan Gred DGA34 Hakiki Guru Besar bagi calon DGA32 Hakiki dan DGA32(KUP) Time Base
Permohonan bagi Guru Besar Cemerlang Gred DGA38(KUP) masih belum ditawarkan. Mengikut Ketua Unit Naik Pangkat,En.Rosli bin Chik bahawa permohonan guru terutama untuk pemangkuan Gred DGA34 Hakiki amat menggalakkan. Keadaan ini mungkin berlaku kerana kesedaran para guru terutama penyandang Gred DGA32 Hakiki atau Time Base tentang peluang-peluang atau laluan kerjaya hasil dari beberapa siri penerangan kepada GPK yang telah diadakan.

Begitu juga maklumbalas yang diterima oleh Unit Rendah berhubung cadangan perakuan ke jawatan hakiki dari penyandang Gred DGA32(KUP) Time Base amat luar biasa sambutannya. Ini mungkin kerana pada tahun ini mereka pada Gred DGA32(KUP) Time Base tidak lagi diberi peluang memohon pemangkuan Gred DGA32 Hakiki untuk Penolong Kanan kerana mereka telahpun berada pada gred naik pangkat. Mereka hanya layak diperakukan ke BPSM jika calon pemangkuan DGA29 ke DGA32 tidak mencukupi untuk urusan Tahun 2010 dan jumlah yang akan diperakukan berdasarkan kekosongan yang tidak boleh diisi serta markah prestasi yang cemerlang.

1 comment:

  1. Salam.
    Saya ada soalan encik.
    Katakan seorang GPK telah dilantik ke jawatan hakiki sbg pk1 mulai 2008, (sebelumnya menjadi GTT sbg PK1 sejak 2004), kini telah menerima kenaikan pangkat DG44. masih memegang jawatan sbg PK1 dalam DG32, layakke memohon untuk DGA32 ke DGA34. kerana ini yang boleh membantu nya menjadi Guru Besar.

    ReplyDelete