Tuesday, November 15, 2011

Taklimat Peningkatan Prestasi Sekolah Band 2 (Terpilih) Zon Timur

KUALA TERENGGANU - Sektor Pengurusan Dan Perhubungan, Sekolah Berprestasi Tinggi, Kememnterian Pelajaran Malaysia mengadakan Taklimat Peningkatan Prestasi Sekolah Band 2, Zon Timur di Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu mulai 15 hingga 16 November 2011. Seramai 98 orang Guru Besar atau Guru Penolong Kanan dari Terengganu (20 orang), Kelantan (32 orang) dan Pahang (46 orang). Turut hadir ialah Pegawai Meja dari Jabatan Pelajaran Negeri berkaitan.

Sektor Pengurusan Dan Perhubungan, Sekolah Berprestasi Tinggi diketuai oleh En. Shamsuri bin Sujak, Ketua Penolong Pengarah Kanan.

Antara  tujuan penting taklimat ini ialah untuk memberi kefahaman kepada pengurusan sekolah laluan ke arah pencapaian Sekolah Berprestasi Tinggi melalui strategi peningkatan band sekolah. Peningkatan band bermakna keperluan kepada peningkatan Gred Purata Sekolah (70%) dan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (30%). Kedua elemen inilah akan menentu markah untuk penarafan band sekolah.

Pada sesi sebelah pagi  Pn. Faridah Yang Razali, Ketua Penolong Pengarah , Sektor Pengurusan Dan Perhubungan, Sekolah Berprestasi Tinggi telah menyampaikan input berkaitan strategi ke arah kecemerlangan sekolah khususnya ke arah Sekolah Berprestasi Tinggi. Beliau juga secara "hand on" menunjuk cara bagaimana proses pengiraan band berasaskan skore SKPM dan GPS. Sebagai pegawai yang pernah bertugas di Jemaah Nazir beliau turut berkongsi pengalaman dalam penilaian  terhadap pelbagai aspek khususnya verifikasi SKPM

Sementara pada sesi petang perbincangan khusus berkaitan dengan SKPM telah disampaikan oleh
En. Abd. Munir bin Abd. Rashid, Penolong Pengarah dari Jemaah Nazir Dan Jaminan Kualiti, Kementerian Pelajaran Malaysia. Beliau telah menerangkan versi SKPM 2003 dan 2010. Beliau memberi fokus khusus berkaitan SKPM termasuk kesilapan dalam pengurusan SKPM. Banyak sekolah yang dicalonkan untuk pelbagai anugerah gagal kerana apabila SKPM diverifikasi skornya jauh tersasar dari apa yang diisi secara online. Beliau mendakwa ada Guru Besar tidak tahu dan faham SKPM atau SKPM dibuat secara sambil lewa oleh individu yang tidak sepatutnya. Selain dari itu data tidak lengkap dan skor yang diberi tanpa avidance. Sesungguhnya banyak kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku dan berlaku. Hal-hal beginilah yang menyebabkan skor SKPM tersasar jauh apabila diverifikasi.

No comments:

Post a Comment