Wednesday, November 16, 2011

Perkongsian Pengalaman Pengurusan..

KUALA TERENGGANU - Semalam semua peserta Taklimat Peningkatan Prestasi Sekolah Band 2, Zon Timur dapat berkongsi pengalaman pengurusan secara langsung dengan Tuan Haji Yusof bin Ab.Karim, Guru Besar Cemerlang, Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1,Kuala Terengganu, Sekolah Kluster Kecemerlangan. Pengalaman praktis pengurusan ini sangat besar ertinya dalam mengubah pandangan dan motivasi diri pengurus sekolah jika mereka ingin "belajar" sesuatu.

Tuan Haji Yusof Ab.Karim adalah mantan Yang Dipertua MGB Terengganu dan Bendahari Agong, Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia pernah bertugas di JPN Terengganu sebelum menjadi Guru Besar di beberapa buah sekolah sebelum ke SK Sultan Sulaiman 1 pada 16 November 2010. Hampir setahun di sekolah ini beliau telah banyak membuat perubahan dalam pembangunan pengurusan, profesionalisma guru, kecemerlangan akademik dan persekolahan, hubungan akram dengan PIBG, komuniti dan ibubapa serta membangun amalan nilai kemenjadian murid yang membanggakan.

Beliau berjaya membangunkan Sekolah Kluster yang malap kepada Sekolah Kluster yang bukan sahaja prograsif untuk dirinya tetapi jika juga memanafaatkan anugerah kluster kepada sekolah-sekolah lain melalui penganjuran pelbagai program di peringkat negeri dan kebangsaan. Beliau telah menggunakan pelbagai pendekatan yang rappo dan motivated merangsang potensi para guru, ibupada dan pelajar serta memanafaat sumber melalui jabatan., ppd, pibg dan pelbagai agensi strategik serta melaksanakan tindakan berisiko dan perubahan yang berani seperti membina gelari, memindahkan pusat sumber, pendekatan koloboratif bersama ibubapa dalam pengajaran-pembelajaran dan sebagainya. Hari ini SK Sultan Sulaiman 1, menunggu keputusan penilaian Sekolah Berprestasi Tinggi.

Secara ringkas Guru Besar, SK Sultan Sulaiman 1 telah menggunakan TASK dalam pengurusan. T (Target/sasaran/wawasan), A (Atitut/sikap atau nilai), S (Skill/Kemahiran/Kepakaran) dan K (Knowlage / Pengetahuan/Ilmu). Keempat elemen itu diadun dan dimanafaat dengan baik oleh Tuan Haji Yusof Ab. Karim sebagai pengurus sekolah yang hebat. Tahniah dan selamat maju jaya SK Sultan Sulaiman 1.

No comments:

Post a Comment