Wednesday, August 24, 2011

Mesyuarat Penyelarasan Terakhir Persediaan Pencalonan SBT Negeri Terengganu 2011

KUALA TERENGGANU - Semalam telah diadakan Mesyuarat dan Taklimat Terakhir Persediaan Pencalonan SBT Terengganu 2011 di SK Sultan Sulaiman 1,Kuala Terengganu sekaligus diadakan lawatan penandaarasan di sekolah tersebut bagi melihat model persediaan. Beberapa Ketua Sektor,PPD dan semua sekolah yang dicalonkan telah hadir. Ketua Sektor Sekolah selaku Ketua Urusetia SBT peringkat negeri telah menyampaikan taklimat hasil  penemuan dan dapatan pemantauan serta input-input terkini yang diperolehi.

Sejak bengkel Pencalonan SBT untuk Sekolah Band 1 yang diadakan KPM di sini  dan di sini sekolah-sekolah yang dicalonkan telah membuat persediaan sewajarnya. Dan urusetia pada  26 Jun 2011 telah mengadakan taklimat sekali lagi kepada semua calon SBT menengah dan rendah dengan bantuan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Negeri Terengganu. Kemudian bagi membantu calon satu siri pemantauan dan khidmat bantu telah diadakan.Selain dari itu dengan kerjasama Sektor ICT telah diadakan bengkel penyediaan web atau blog kepada sekolah calon yang terdiri dari sekolah rendah.

Hasil dapatan pemantauan sekali lagi pihak urusetia memberi feedback dengan menyiar dan menghantar email berkaitan persediaan dan penilaian SBT. Banyak sekolah telah bertanyakan pihak urusetia bilakah Panel Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti  akan datang membuat penilaian? Pertanyaan ini timbul kerana dalam taklimat terdahulu telah dimaklumkan kemungkinan Julai 2011 penilian akan mula dilaksanakan. Ketua Sektor Sekolah dalam taklimat semalam membanyangkan kemungkinan penilaian akhir akan diadakan selepas hari raya nanti. Oleh itu beliau mengingatkan sekolah sekali agar dapat membuat persediaan rapi terutama bahagian penilaian Annex selain verifikasi SKPM dan dokumen-dokumen berkaitan proses kerja SKPM .Bidang penilaian Annex yang dititikberatkan sebagai jenama SBT iaitu:
  1. Personaliti Unggul
  2. Jalinan
  3. Jaringan
  4. Kejayaan Sekolah
  5. Penandaarasan atau benchmarking
Maklumat yang diperolehi urusetia, kemungkinan sekolah berikut sahaja yang terpilih penilaian akhir. Beliau berharap sekolah yang tidak tersenarai tidak kecewa malah terus memperbaiki kelemahan yang ada untuk pencalonan akan datang. Sekolah-sekolah yang dijangka tersenarai untuk penilaian akhir ialah:
  • SM Sains Kuala Terengganu, Kuala Terengganu 
  • SM Imtiaz Kuala Terengganu, Kuala Terengganu 
  • SBPI Batu Rakit, Kuala Terengganu 
  • SMK Mak Lagam, Kemaman 
  • SM Sains Dungun, Dungun 
  • SM Imtiaz Dungun, Dungun 
  • SK Sultan Sulaiman I, Kuala Terengganu 
  • SK Tengku Mahmud 2, Besut 
  • SK Tengku Mahmud, Besut 
  • SK Rantau Petronas, Kemaman 
  • SK Dusun, Hulu Terengganu 
  • SK Seri Berang, Hulu Terengganu
Kita berdoa semoga sekolah kita yang berkemungkinan masuk dalam penilaian akhir dapat memberi yang terbaik dan meletakkan mereka dalam senarai penerima Anugerah SBT 2011. Pihak urusetia mengambil peluang merakamkan setinggi penghargaan terima kasih atas sokongan dan bantuan khidmat nasihat dari BPSBPSK KPM,Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Negeri Terengganu,Ketua-Ketua Sektor JPNT,PPD dan pegawai di JPNT dan PPD serta Semua Pengetua dan Guru Besar Sekolah Calon SBT 2011.

Sesungguhnya "kejayaan luarbiasa bukan dilahirkan oleh manusia-manusia luarbiasa tetapi dihasilkan oleh manusia-manusia biasa yang mempunyai semangat,iltizam,komitment dan daya usaha melebihi daripada norma kebiasaan  atau  "beyond average"


No comments:

Post a Comment