Wednesday, August 24, 2011

SK Sungai Berua antara harapan dan cabaran

HULU TERENGGANU - Pagi tadi saya (Penyelia Kanan Projek Khas/Asli/Kluster) dan Ketua Unit Sekolah Rendah sampai untuk kedua kalinya ke SK Sungai Berua,Hulu Terengganu yang jaranknya lebih kurang 18 km dari bandar Kuala Berang. Sewaktu kami sampai lebih kurang jam 11.00 pagi suasana agak sunyi daripada hiruk-pikuk murid yang berjumlah 109 orang semuanya. Mengapa ? Ke mana muridnya sedangkan kereta guru masih lagi diam di hadapan sekolah.

Kami disambut oleh Guru Besar,En. Marzilaini bin Muhamad yang masih muda dan penuh bertenaga."Inilah masalahnya tuan,bulan Ramadhan ni sekitar sepuluh hingga lima peratus je yang hadir",jelas Guru Besar. Ini disebabkan pada bulan puasa makanan sama ada RMT atau dari sumber lain tidak dapat dibekalkan. Oleh yang demikian budaya 3M (makan,main,muzik) yang tidak dapat dipenuhi maka memberi kesan teruk kepada kehadiran dan pembelajaran.

Harapan Guru Besar dan guru-guru agak tinggi untuk merubah dan membawa budaya baru dengan pelaksanaan bermacam-macam program namun impaknya masih lagi samar. Status SK Sungai Berua berada pada Band 7,ujian-ujian OTI belum ada seorang calonpun yang lulus C bagi semua mata pelajaran,kehadiran amat tidak memuaskan dan kadar kesedaran komuniti terhadap pembelajaran masih lagi rendah. Walhal sudah ada kelas dewasa (KEDAP) serta PIBG yang ditubuhkan dan pelbagai program pembangunan komuniti dilaksanakan  namun ianya masih belum memugar dan merungkai jiwa ibubapa dan komuniti melihat pendidikan sebagai agen yang boleh meningkatkan struktur sosial dan ekonomi.

Kita sangat faham dan mengerti akan cabar dan pahit getir untuk merubah pemikiran dan kesedaran anak-anak orang Asli kepada guru-guru yang sebenar-benarnya menghayati nilai dan integriti kerjabuat guru. Namun kepada segelintir mungkin satu keseronokan kerana "beban" kerja mengajar tidak seberat di sekolah besar di bandar. Ini juga satu cabaran perlu ditangani dengan bijaksana agar kemahiran keguruan tidak pupus dan hanyut begitu sahaja.

KPI kita bagi sekolah orang Asli yang paling penting ialah mengekal kehadiran maksima,berganjak dari Band 7 ke Band lebih tinggi serta melahirkan personaliti-pesonaliti unggul yang boleh dijadikan contoh ikutan oleh kaum mereka. Ianya perlu kepada perancangan plan strategik yang tepat dan pelaksanaan yang tekal konsisten. Sebenarnya banyak ruang,peluang dan lompang yang boleh dimanafaatkan oleh para guru membina kecemerlangan dalam pelbagai bidang-bidang lain agar ianya menjadi ikon-ikon yang boleh mempertingkatkan reputasi sekolah orang Asli dan mungkin berupaya mengubah persepsi masyarakat umum dan masyarakat orang Asli sendiri. Antara bidang itu ialah bidang 3K,pengurusan sekolah,gelari,pendokumentasian dan sebagainya.Pengalaman saya melawat sekolah orang Asli di Pahang dan Selangor kita seakan tidak terasa berada di sekolah orang Asli kerana bangunannya,3Knya,kejayaan-kejayaannya,kebitaraan dan kecemerlangan telah merubah "rupa dan wajah" persepsi sempit sebahagian kita selama ini.

Sekolah SK Ulu Lubai (SBT) atau sekolah orang Asli yang berada pada Band 1 di negeri lain boleh menjadi benchmarking untuk membuktikan bahawa sekolah orang Asli lebih baik dari sekolah kebangsaan biasa.Adalah tidak mustahil jika semua pihak beriltizam dan melakukan tindakan strategik yang konsisten untuk menjadikan SK Sungai Berua dan SK Sungai Pergam di Terengganu kita sekolah yang hebat dan terbilang menjadi kenyataan.

 

No comments:

Post a Comment