Sunday, June 26, 2011

Memperkasakan Sekolah Kebangsaan

Berbagai pendekatan telah dan sedang dilakukan untuk "memperkasakan sekolah kebangsaan" agar ianya menjadi pilihan ramai dari semua kaum. Justru itu bagi mengkelasifikasi kehebatan sekolah maka telah diperkenalkan sistem "School Improvement Programe" (SIP) berdasarkan band. Band sekolah ditentukan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM - 30%) dan Gred Purata Sekolah (GPS - 70%). Sekolah-sekolah yang berada dalam Band 5,6,7 adalah sekolah dianggap mencapai indeks yang rendah dan perlu dibantu.

Pagi di Bilik Mesyuarat Rumah Tamu,Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu telah diadakan Mesyuarat Memperkasakan Sekolah Kebangsaan - fokus kepada Sekolah Band 5,6,7. Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Sektor Pengurusan Sekolah,En. Zakariah bin Ali yang turut dihadiri oleh Ketua-Ketua Unit dan semua guru besar sekolah yang berada pada band berkaitan.

Mesyuarat ini bukan sahaja mengumpul data bagi melihat kekuatan dan kelemahan tetapi juga membincangkan usaha strategik dan bersepadu bagi mepertingkatkan pencapaian band empat buah sekolah di negeri ini yang berada pada band 5,6,7.

No comments:

Post a Comment