Tuesday, April 16, 2013

Taklimat Pencalonan SKK Fasa 8

KUALA TERENGGANU - Urusetia Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu hari ini telah mengadakan Taklimat Pencalonan SKK Fasa 8 kepada wakil PPD , Guru Besar dan Pengetua sekolah yang berpotensi ke arah SKK. Taklimat berkenaan diadakan di Bilik Mesyuarat Alamanda, JPN Terengganu. Turut hadir , Pn. Salbbiah bt. Baba, Ketua Unit Kebitaraan , BPSBPSK,KPM.

En. Rosli Chik, KPP Sektor Pengurusan Sekolah yang mewakili Ketua Sektor  Pengurusan Sekolah telah menyampaikan ucaputama. Beliau memaklumkan bahawa terkini kedudukan Sekolah Cemerlang Terengganu iaitu SBT terdapat 9 buah ( 4 SR dan 5 SM) dan SKK  pula 19 (5 SR dan 14 SM). Beliau berharap pembangunan sekolah-sekolah cemerlang ini juga sama sebagaimana keputusan pencapaian peperiksaan awam selari  dengan aspirasi menjadikan Terengganu sebagai Negeri Anjung Ilmu. Beliau meminta guru besar dan pengetua terlibat melihat ini sebagai peluang keemasan .

Pn. Salbiah Baba, Ketua Unit Kebitaraan Akademik telah menyampaikan taklimat berkaitan dengan sejarah, konsep, pencalonan dan verifikasi. Beliau juga melahirkan rasa bangga tentang usaha-usaha yang dilakukan oleh JPN seperti Terengganu dan Johor terutamanya dalam membangun Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK). Menurut dalam gelombang pertama PPPM sesuai dengan tranformasi pendidikan KPM telah menetapkan sekurang-kurang setiap PPD ada 2 buah SBT dan 1 buah SKK. Beliau juga kemudian turut sama berdialog dengan para peserta.

Urusetia SKK JPN Terengganu meminta sekolah yang tercalon agar meneliti syarat-syarat generik agar tidak menerima nasib seperti SK Tengku Bariah tahun lepas yang digugur pencalonan dan tidak diverifikasi kerana didapati melanggar satu dua syarat generik pada saat akhir. Urusetia meminta sekolah yang sahih memenuhi semua syarat mengisi borang, mennyediakan folio dan persembahan power point. Borang permohonan hendaklah sampai ke Urusetia SKK JPN di Sektor Pengurusan Sekolah pada atau sebelum 30 April 2013. Manakala folio dan persembahan power point perlu dikemukakan sewaktu penilaian di peringkat jabatan pada awal Mei. Urusetia juga akan mengadakan program bimbingan .

Mana-mana sekolah yang perlukan khidmat nasihat atau pertanyaan boleh berhubung dengan En. Mat Lazim Noor, Penyelia Kanan Projek Khas/ Asli/ Kluster di talian 096213109 /0199505195 dan Pn. Rohaya bt Mohd Nor, Penolong Pengarah Projek Khas / SBP / Kluster di talian 09-6213060 / 0199146166.

1. Dokumen , borang dan panduan SKK 2013
2. Ke Arah SKK
3. Panduan Penyediaan Slaid

No comments:

Post a Comment