Monday, April 8, 2013

Program Pengarah Pelajaran Bersama-sama Kepimpinan Sekolah Terengganu 2013

KUALA TERENGGANU - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu yang diurusetia oleh Sektor Pengurusan Sekolah telah mengadakan siri pertama Program Pengarah Pelajaran Bersama-sama Kepimpinan Sekolah Terengganu 2013. Acara rutin tahunan ini untuk siri pertama kali ini diadakan di Dewan Konvensyen, Taman Tamaddun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

Format program kali ini disesuaikan dengan taklimat pengurusan sekolah oleh Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, ucaputama oleh Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu dan sesi dialog dengan Pengarah dan Ketua-Ketua Sektor Jabatan Pelajaran Negeri. Bagaimanapun program kali ini diadakan serentak dengan pelancaran Sarana Ibubapa dan Guru dan juga Saranan Sekolah.

Pengarah Pelajaran Terengganu, En.Zakaria bin Hussin dalam ucaputama antara lain menyentuh cabaran pengurusan pendidikan masa kini bagi memenuhi tuntutan keperluan pelanggan yang semakin rencam dan pelbagai. Akibat kelemahan dari pengurusan keperluan pelanggan ini tegas beliau telah menimbulkan pelbagai aduan . Jika aduan ini tidak dapat diselesaikan maka isu yang boleh menjadi krisis yang boleh menggugat keharmonian pendidikan negara.

Beliau juga menegaskan sebagai urusan perniagaan yang mengutamakan pelanggan maka pengurusan dan pentadbiran pendidikan perlu meleetakkan keperluan dan kepuasan pelanggan sebagai fokus utama dalam amalan  kerja harian. Oleh yang demikian bagi mengurangkan aduan dan perasaan tidak puas hati pelanggan maka sistem penyampaian di semua peringkat perlu dimantapkan.

Selain dari itu amalan budaya kerja cemerlang dan berintegriti di kalangan warga pendidikan perlu dimantapkan kerana ia juga mampu menjadi formula efektif mengurus keperluan dan kepuasan pelanggan yang maksima. Beliau juga mengingatkan pengurus sekolah iaitu Pengetua dan Guru Besar terhadap beberapa isu pengurusan  yang sering berlaku dan selalu diperingatkan. Antaranya:-
  1. Pengurusan kewangan - tanggungjawab dan peranan Pengetua dan Guru Besar
  2. Pengurusan Sumber Manusia :-
    • BISP
    • Pengurusan Cuti
    • Pengesahan Jawatan
    • Penurunan Kuasa - Buku Perkhidmatan Kerajaan
    • Lawatan Rasmi ke luar negara
    • Tuntutan Sara Ubat
    • eHHrmis,eSLPG,Sistem Pengurusan Bukan Guru, e-Pangkat, Pengurusan Prestasi
  3. Pengurusan dan Aset Perolehan - Pengurusan Kontrak pembersihan dan keselamatan
  4. Pengurusan Naik Pangkat
  5. Pembangunan - prosidur yang perlu dipatuhi
  6. Pengurusan Tatatertib
    • Peranan Pengetua dan Guru Besar
    • Prosidur dan tatacara yang diambil
Pengarah Pelajaran Negeri juga mengajak Pengetua dan Guru Besar supaya dapat memantapkan pengurusan dan mengambil pendekatan pengurusan strategik terkini. Tegas beliau, kita perlu mahir mencari ruang dan peluang untuk mencetuskan idea-idea baru dan inovasi dalam melaksanakan tugas, misalnya dengan menggunakan pendekatan " Blue Ocean Strategic"

Banyak lagi perkara-perkara yang telah disentuh Pengarah terutama berkaitan perubahan-perubahan dan dasar-dasar baru serta halatuju jabatan untuk turut serta merealisasi Terengganu sebagai Negeri Anjung Ilmu. Kita amat berharap agar apa yang disampaikan oleh Pengarah dapat pula dikomunikasi dengan berkesan oleh Pengetua dan Guru Besar masing-masing kepada guru-guru dan warga sekolah mereka. Kefahaman mendalam peringkat pelaksana adalah penentu kejayaan sesuatu hasrat, dasar dan program yang dirancang.


No comments:

Post a Comment