Sunday, September 18, 2011

HSNZ Dilengkapi Unit Kardiologi Untuk Pemeriksaan Angiogram

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Negeri, Dr Abdul Rahman Mokhtar berkata, Hospital Sultanah Nur Zahirah HSNZ) di Kuala Terengganu kini dilengkapi dengan Unit Kardiologi yang mampu menjalankan pemeriksaan angiogram.

Katanya dengan kemudahan itu, rakyat negeri itu tidak lagi perlu pergi ke Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur atau Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan, untuk mendapatkan rawatan angiogram.

Dr. A, Rahman berkata pihaknya sedang menunggu kelulusan atau `lampu hijau’ dari Kementerian Kesihatan Malaysia bagi membenarkan HSNZ melalui Unit Kadiologi (ICL) menjalani pembedahan jantung.

“Buat permulaan, doktor pakar kadiologi bersama beberapa pembantu sudah menerima beberapa pesakit yang ingin mendapatkan rawatan asas sejak dibuka Julai tahun lalu,” katanya pada ucapan pergulungan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam.

Katanya, kerajaan Terengganu memperuntukkan RM22 juta bagi membuka pusat perubatan pakar harian dikenali sebagai `iHEAL’ bertempat di tingkat tujuh dan lapan Mid Valley, Kuala Lumpur.

“Pusat rawatan yang beroperasi pertengahan tahun lalu dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk alat pemeriksaan menggunakan sinaran x-ray `Multi Slice CT Scan’ tercanggih yang mengandungi 640 slice berharga lebih RM8.4 juta.

“Pelbagai kemudahan kepakaran disediakan di pusat rawatan itu meliputi pergigian, jantung , neuro, strok, kanser payu dara, rawatan anti penuaan dan pembedahan plastic serta kolagen,” katanya.

Menurutnya, sebanyak RM22 juta diperuntukkan bagi membangunkan pusat rawatan itu dengan 60 peratus sahamnya dipegang oleh Tabung AmanahTabung Amanah Warisan Negeri Terengganu.

“Pusat pakar di bawah satu bumbung itu dibangunkan bagi kemudahan orang ramai termasuk keperluan rakyat Terengganu sekiranya terdapat kes kritikal yang memerlukan rawatan pakar dan kemudahan di situ.

“Ramai pesakit terutama yang mendapat bantuan di bawah Tabung Kronik sudah mendapat di pusat rawatan itu sejak ia diperkenalkan” katanya.
Sumber : Tganuku.blogspot.com

No comments:

Post a Comment