Sunday, February 5, 2017

Program Jom ke Sekolah

Kementerian Pendidikan Malaysia telah kerjasama Polis DiRaja Malaysia (PDRM) hari melancarkan program Jom ke Sekolah serentak di seluruh negara.Program ini bertujuan memperkasakan lagi kehadiran murid ke sekolah dengan menghindari gejala ponteng dan salah laku disiplin dan jenayah.

Saya berkesempatan ke SK Gong Badak, Kuala Terengganu sebagai sekolah angkat saya. Sementara pihak polis beserta orang pegawai yang diketuai oleh Koperal Rosli dari Balai Polis Gong Badak. Majlis pelancaran dengan semua guru dan murid-murid mengambil tempat di dataran perhimpunan sekolah. Perhimpunan dimulai dengan nyanyian lagu-lagu patriotik, ikrar murid, membaca perutusan Ketua Polis Negara, membaca Perutusan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Pelancaran dan penyerahan peti aduan.

Program Jom Hadir ke Sekolah perlu ditangani oleh semua pihak terutama ibu bapa dan pimpinan masyarakat, bukannya pihak sekolah dan polis sahaja. Sekolah-sekolah yang dikenalpasti mencapai peratus kehadiran rendah, ponteng yang tinggi dan salah laku disiplin tinggi perlu diberi fokus. Sekolah-sekolah Murid Orang Asli yang mana peratus kehadiran sangat rendah perlukan kesungguhan ibu bapa, tok batin dan agensi-agensi strategik seperti Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) bagi membantu pihak sekolah dan pihak polis.



No comments:

Post a Comment