Wednesday, January 30, 2013

Taklimat Persediaan dan Eksesais e-Operasi bagi Kutipan Data Operasi bagi Kutipan Data Operasi Sekolah Rendah secara online

KUALA TERENGGANU - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu melalui Unit Sekolah Rendah telah mengadakan taklimat sehari mengenai perkara berkaitan di Bilik Mesyuarat Anjung Ilmu , JPN Terengganu. Semua Penyelia  Kanan Pengurusan Sekolah PPD dan Pegawai-pegawai dari Unit Sekolah Rendah. Turut hadir En. Mohd Zuki bin Ariffin, Eksekutif Kanan, Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan.

Ketua Unit Sekolah Rendah, En. Jelani Sulong mengingatkan taklimat dan eksesais ini amat penting bagi menentukan kedudukan data terkini dengan mengambil kira pergerakan pertukaran keluar masuk yang terakhir, kenaikan pangkat, bersara dan juga mereka yang meninggal. Data terkini ini akan menentukan kedudukan data mukthakhir yang ada sebagai asas pengisian penempatan guru baru yang akan datang.
Jika kedudukannya berlebihan body dan opsyen maka tiada kemasukan guru baru. Proses penentuan ini akan hanya tepat bila semua sekolah up date data dalam e-operasi.

Beliau mengingatkan PPD agar mengingatkan Guru Besar dan Guru Data sekolah agar data dalam e-operasi dan Emis dapat diupdate dengan tepat dan cepat. Sebagai contohnya dalam mesyuarat Ketua Sektor dengan KPM pada minggu lepas ERPD melaporkan pada 7 Januari 2013 ada 4 orang GPK Kokurikulum kosong sedangkan dalam data kita yang kawal pergerakan dan pengisian GPK dan GB tiada yang kosong. Dalam pengisian 16 Januari 2013 tiadapun maping dari PPD atau makluman dari Guru Besar bahawa 4 buah sekolah kekosongan GPK Kokurikulum. Kita berharap kes seperti ini berlaku untuk pertama dan terakhir. Jika wujud lagi kita akan siasat secara terperinci sekolah yang dikatakan tiada pengisian kerana sebarang kekosongan GPK dan Guru Besar akan diisi pada 1 haribulan dan 16 haribulan. Oleh yang demikian kita minta Guru Besar dan Guru Penolong Kanan 1 'alert" dengan perkara ini kerana sistem online pihak atasan boleh memantau di mana-mana dan bila-bila masa sahaja.

Sementara itu bagi tindakan terkini sekolah, sila semak dalam web e-operasi dengan menggunakan id dan password Guru Besar atau GPK Pentadbiran kedudukan perjawatan guru dalam e-operasi.  Jika ada apa-apa kecacatan atau ketidaktepatan pada data sekolah masing-masing sila rujuk kepada Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah PPD masing-masing bagi guru dan kepada En.Mohd Zuki Ariffin, Eksekutif Kanan, Sektor Khidmat Pengurusan JPN Terengganu bagi kakitangan bukan guru. Pihak JPN akan mengeluarkan surat kepada semua sekolah untuk tindakan pengemaskiniaan kedudukan data guru pada 31 Januari 2013 dan kedudukan data murid pada 15 Januari 2013 dan e-operasi.

Kita sangat berharap melalui eksesais seperti ini data perjawatan negeri akan sentiasa tepat dan terkini. Ianya mesti bermula dari sekolah kerana tempat diisi dan kedudukan penyandang adalah lokasinya sekolah. Jika dari sekolah lagi data tidak tepat maka kumpulan data peringkat PPD juga tidak tepat dan akhirnya data negeri juga tidak tepat. Data yang tidak tepat atau sampah ini akan memberi kesan kepada perjawatan, proses pertukaran penempatan, naik pangkat dan sebagainya. Oleh yang demikian semua pihak yang diberi amanah dan tanggungjawab bagi mengurus perkara ini mesti tinggi komitmen dan akautebalitinya. Ini bukan kerja main-main tetapi melibatkan maruah dan integriti diri dan insitusi.


 

1 comment:

  1. Jika GPK telah bertukar sekolah..Bagaimana cara utk mendapat id dan password bg GPK baru..

    ReplyDelete