Seminggu dua ni pasti kita seakan terdengar dengunan lalat langau. Tiap tahun musim-musim cam ni memang berlaku terutama selepas panel pergerakan gaji dan senarai APC diketahui. Suara dengungan walaupun tidak sekuat seabab yang lalu tetapi tetap mengganggu dan menjentik ketenangan.
Kita ingat hanya
zaman SSB (Sistem Saraan Baru) sahaja kecoh dan gegak-gempita setiap kali
keputusan panel pergerakan gaji keluar, tetapi zaman SSM (Sistem Saraan
Malaysia) fenomena sama masih berterusan. Mengapa ?
Zaman SSB isu pergerakan gaji “menegak” dan “melintang”
panasnya mengalah lahar gunu ng berapi.
Pemilik pergerakan gaji “menegak” atau “melintang” akan melonjak jauh ke
hadapan meninggalkan rakan sepermulaan mungkin sampai ke pencen atau ke mati
tidak akan mampu lagi mengejarnya. Zaman SSM isu APC (Anugerah Perkhidmatan
Cemerlang) dengan sekeping sijil dan wang RM1,000.00 hangat menggelegak.
Isu pokok
menggelegak dan panasnya hal ini kerana yang tidak menerima merasa mereka lebih
baik dan layak atau yang menerima tidak layak langsung dengan produktiviti yang
dihasilkan atau salah penilaian pihak atasan atau memang bab duit
(harta,tahta,wanita) manusia jadi buta dan hati penuh hasad dengki dan nista.
Ketaksuban
terhadap mendapat “menegak”, “melintang” dan “APC” kadangnya
telah menghilangkan matlamat dan tujuan penilaian prestasi pegawai awam. Ramai
yang melahirkan rasa tidak puashati tentang cara penilaian dibuat. Misalnya
pada suatu ketika pada zaman SSB saya pernah bertegang leher dengan mantan Guru
Besar saya kerana selepas seorang rakan mendapat “melintang” maka pada tahun
berikut markah prestasi turun kepada 80%. Alasannya kerana dia sudah dapat
melintang nanti kalau diberi markah 95% dia akan dapat lagi. Sengalnya
pemikiran seorang pengurus. Tidak dapat bezakan mana satu prestasi dan mana
satu anugerah.
Begitu juga
saya hairan sepanjang 2009, 2010 dan 2011 tiada seorangpun guru PPLD dari
Sekolah Menengah yang mohon gred DGA34 terlepas untuk dilantik sebagai Guru
Besar sedangkan guru biasa SR dari tahun 2010 dan 2011, 9 orang ditawarkan. Mengapa ? Ada memberi maklumat markah bagus bagi guru SM hanyalah
sekitar 90 – 92 % sahaja. Ye kah ? Kalau macam ini purata tiga tahun 92%
ditukar menjadi 80% untuk penilaian prestasi ke DGA34
baru dapat 73.6%. 20% lagi dari penilaian borang. Bukan GPK, Penyelia dan Guru
Besar SKM tolak 4%. Tidak sambung ijazah tolak 2%. Tiada kursus NPQH/NPQEL
tolak 2%. Tidak pernah mengajar di pedalaman tolak 2%. Jumlah yang ditolak 10%
maka tinggal 10%. Jumlah prestasi 73.6% + 10% = 83.6%. Kalau markah macam ini
jangan mimpi hendak dapat DGA34 kerana ramai lagi yang 90% ke atas.
Berdasarkan
pengalaman sebagai pengurus sekolah saya yakin ramai kalangan para pengurus
melaksanakan penilaian prestasi bukan dengan niat membimbing atau membangun
anggota organisasinya tetapi semata-mata menilai berasaskan pemerhatian dan
Sasaran Kerja Tahuan yang kabur. Saya yakin hanya sedikit Pengurus Sekolah
mengkaji SKT selepas enam bulan. Saya yakin hanya sedikit Pengurus Sekolah
memanggil guru yang dinilai untuk diberitahu markahnya, kekuatan dan
kelemahannya serta strategi memperbaikinya. Sangat sedikit Pengurus Sekolah
menyediakan aviden berterusan dalam penilaian prestasi supaya apa yang
dipersoal oleh guru boleh dibentang, disukat dan diukur serta dibuktikan.
Kegagalan-kegagalan
melaksanakan penilaian berfokus dan ketiadaan ketelusan inilah yang menimbulkan perasaan tidak puas hati dan
seterusnya melahirkan konflik dalam organisasi. Konflik yang berpanjang dan
tersembunyi akan memberi kesan buruk kepada iklim organisasi dan prestasi
organisasi keseluruhannya. Zaman telah banyak berubah maka sewajarnya
pendekatan juga harus berbeza. SKT dan LPNT adalah instrument dan mekanisma
penilaian bukan senjata yang boleh membunuh motivasi dan kreativiti ahli
organisasi yang kita pimpin.
Senjata
paling ampuh bagi membunuh konflik dalam organisasi kita ialah peranan yang
kita mainkan. Kita adalah raja di sekolah. Jika kita mahu sekolah kita maju
kita mesti “memerintah” sekolah dengan adil dan bijaksana. Jika kita membiarkan
fungsi dan peranan kita sebagai raja pemerintah sekolah diambil oleh orang lain
maka bersedialah untuk sekolah mundur dan huru-hara. Seringkali ukuran bagi
menentukan keadilan dan kebijaksanaan kita ialah;
·
Ketelusan
kita
·
Integrity
kita
·
Ketrampilan
kita
·
Komunikasi
kita
·
Keputusan
cepat dan tepat
·
Sokongan
dan bimbingan kita
·
Sumbangan
kebajikan kita
·
Ketinggian
ilmu kita
·
Keberanian
kita
·
Interpersonal
dan intrapersonal kita
Kita percaya
kejayaan kita membina iklim persekitaran kerja dari segi fizikal, sosial dan
emosi yang kondusif boleh menyembuh
pelbagai penyakit ahli organisasi dan apabila
segala usaha mengubati menemui jalan buntu maka bersepakatlah
dengan kaum kerabat agar mereka yang payah untuk “diubati" dirujuk kepada bomoh lain yang lebih hebat dan handal.
Markah prestasi perlu diberikan mengikut kewajaran tugas yang dijalankan.Walau dapat 90% ke atas setiap tahun.Anugerah untuk yang terbaik dari yang terbaik...tak timbullah soal kena turunkan balik markah.
ReplyDeleteGeng.
Sangat bersetuju dengan pandangan ini. Kalau prestasinya 95% dan setiap tahu mencapai standard tinggi bagilah dengan aviden kukuh dan menyakinkan bukan ikut persepsi umum.
ReplyDelete