tag:blogger.com,1999:blog-5891535209032991826.post2696079192121881585..comments2024-01-19T16:46:21.446+08:00Comments on UNIT SEKOLAH RENDAH: Ceritera Penempatan dan Pertukaran Guru.......USR BLOGGER TEAMhttp://www.blogger.com/profile/12557301553277727263noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-5891535209032991826.post-27575065115962755912018-11-21T17:11:36.495+08:002018-11-21T17:11:36.495+08:00bodor kepar penulisan, apakah makna kontrak perkha...bodor kepar penulisan, apakah makna kontrak perkhawinan kalau sekor di sabah dan sekor di terngganu. Siapa yang patut menyirap. Perkhidmatan rela ditugas dimana saja? Bagaimana kalau anak murid saja yang dari mana pun datang rumah untuk belajar adalah lebih baik dari sekolah yang jauh dari keluarga berbelas tahun. Macamlah si penulis ni tak kahwin.<br />Anonymushttps://www.blogger.com/profile/07595959951101131382noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5891535209032991826.post-79945643230461281952010-01-24T13:12:34.026+08:002010-01-24T13:12:34.026+08:00salam sejahtera. Ini kali pertama saya terdetik un...salam sejahtera. Ini kali pertama saya terdetik untuk menulis komen dalam blog ini. Sebagai guru di sebuah sekolah agak pedalaman di daerah Dungun, saya rasa terpanggil untuk turut melontarkan buah fikiran. Khususnya dalam hal yang digambarkan oleh penulis blog ini. Pertamanya saya juga ingin merakamkan ucapan tahniah kepada pelaksana dasar di JPNT. Simpati saya kepada murid-murid di kawasan pedalaman bukan sedikit. Apatah lagi apabila mendengar desas-desus kelebihan guru-guru opsyen tertentu di daerah tertentu. Sedangkan opsyen yang dimaksudkan itu tidak dibekalkan di sekolah kawasan pedalaman. Amat malang kepada murd-murid yang sepatutnya mendapat ilmu daripada guru-guru yang bersesuaian tetapi sebaliknya berlaku.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/11945807452384877116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5891535209032991826.post-80894601980402068812010-01-24T06:22:00.676+08:002010-01-24T06:22:00.676+08:00Selamat Pagi.. "Dalam hidup terkadang kita le...Selamat Pagi.. "Dalam hidup terkadang kita lebih<br />banyak mendapat apa yang tidak kita inginkan.Dan<br />ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan ,<br />akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan<br />terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi<br />lebih bahagia".Penempatan & Pertukaran Guru;satu<br />perkara untuk direnungi,dihayati malah untuk diterjemahkan dalam 'perjalanan' sebagai guru.<br />Sependapat dengan Admin dan Kamal.Untuk yang baru memulakan tugas sebagai guru di Terengganu<br />Anjung Ilmu diucapkan Tahniah!InsyaAllah .. akan terdetik betapa bersyukur dapat mendidik anak-<br />anak Terengganu.Andai jarak kekangannya mungkin ianya sekadar ujian 'perjalanan' sebagai guru.<br />16Januari2009-demi untuk melunaskan cita-cita<br />memulakan tugas di SK Saujana,Setiu.180km setiap hari pergi-balik dari kediaman-SKS.Dua pilihan :<br />menerima jawatan GPK atau teruskan sebagai guru penolong.Alhamdulillah kembali semula ke KT..<br />KTS~KTU.Setiap kita berbeda dalam pelbagai , saya meletakkan 'perjalanan'adalah 'pengalaman'<br />adalah pengajaran yang berharga untuk saya berusaha mencapai keazaman dan kejayaan.<br />Mohon diri dan maaf kiranya tersilap kata.<br />Tugas dan tanggungjawab .. 25km..mm..anisah roslinahttps://www.blogger.com/profile/16776982517538257849noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5891535209032991826.post-65871304099829922932010-01-23T21:38:35.160+08:002010-01-23T21:38:35.160+08:00Sekalung syabas dan tahniah diucapkan kepada semua...Sekalung syabas dan tahniah diucapkan kepada semua pegawai di Unit Sekolah Rendah JPNT. Gambaran justifikasi pertukaran dan penempatan guru-guru Sekolah Rendah menampakkan laluan ke arah 'Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan'.Warga guru yang menerima berita penempatan setelah berjaya dalam proses pertukaran kadangkala berfikir di luar kewarasan. Mereka sebenarnya tahu dan amat maklum akan maksud 'KEPERLUAN PERKHIDMATAN' bagi menyusun rangka penempatan. Tentulah para pegawai di Unit Sekolah Rendah tidak akan membelakangkan sama sekali aspek kemanusiaan. Namun sudah pasti mereka akan BERDOSA kerana mengabaikan keperluan murid-murid di sekolah-sekolah bukan kawasan popular pilihan guru-guru. Dalam hal ini, saya fikir Ketua Unit dan anak buahnya telah bertindak bijak melayan setakat yang termampu kehendak guru-guru dengan tidak sedikitpun membelakangkan keperluan murid-murid. Saya yakin sekiranya dasar ini dipertahankan, soal kekurangan guru di sesebuah sekolah atau isu opsyen guru yang tidak seimbang di sesebuah daerah akan berjaya dikurangkan. Berbalik kepada ceritera yang ditonjolkan oleh pengendali blog ini, saya boleh membayangkan betapa ada guru-guru pada hari ini yang meletakkan keutamaan diri, kepentingan diri/keluarga, keselesaan menjalani kehidupan di kampung halaman menjadi pertaruhan UTAMA kepada mereka. ekoran daripada mentaliti beginilah yang menjadi punca mengapa tiga kisah pertukaran guru yang dipaparkan ini telah terjadi. Kepada semua warga guru, mereka perlu sedar PERKHIDMATAN mereka bukan hanya di persekitaran rumah mereka sahaja. Bukan juga di daerah-daerah popular sahaja. Juga tidak di bandar-bandar sahaja. Namun PERKHIDMATAN mereka diperlukan di seluruh pelusok negeri dan negara. Sedarlah wahai guru-guru, bahawa kerajaan melatih guru kerana adanya murid-murid yang perlukan PERKHIDMATAN mereka. Desebabkan adanya murid, maka adanya guru. Tanpa murid, sudah pasti khidmat guru tidak diperlukan.KAMAL BIN ABDULLAHhttps://www.blogger.com/profile/13013628541089918128noreply@blogger.com