Thursday, July 30, 2015

Bengkel Kerja Pengurusan Sekolah Murid Orang Asli (SMOA) Zon Timur

KUANTAN - Seramai 60 orang pemimpin sekolah murid orang Asli Zon Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang telah mengikuti Bengkel Kerja Pengurusan SMOA di Bukit Gambang Resort City bermula 28 - 30 Julai 2015. Bengkel ini telah diurusetia oleh Unit Sekolah Alternatif, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia yang diketuai oleh En.Mohd Noor Azam bin Ahmad Mion.

Para peserta telah diberi input berkaitan mempertingkatkan inovasi dan kualiti dalam pengurusan dan pdp oleh Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti, Jabatan Pendidikan Negeri Pahang selain input dari Pegawai Akademik dari BPSH sendiri. Ianya sangat berguna dan bermanafaat bagi mempertingkatkan prestasi dan kehadiran murid-muid orang Asli. Prestasi dan kehadiran murid Asli ke sekolah merupakan isu utama bagi sekolah-sekolah murid orang Asli ini.

Selain dari itu, para peserta berkongsi idea dalam bengkel yang memberi fokus kepada dua isu utama di atas. Kadang-kadang kita turut bersimpati dengan masalah dan pengorbanan guru besar dan guru-guru sekolah murid orang Asli terutama yang jauh ke dalam hutan. Menurut mereka ada murid tinggal empat dan lima kilometer dari sekolah dan hanya kenderaan pacuan empat roda boleh sampai ke sekolah dan ke rumah pelajar. Ada guru besar dan guru yang bangun pukul dua pagi mencari murid di rumah mereka. Bermacam-macam cabaran terpaksa dihadapi demi menjayakan visi dan misi pendidikan negara.

Kita berharap perkongsian pengalaman seperti bengkel ini memberi motivasi khususnya kepada guru-guru sekolah murid orang Asli yang lebih mudah dihubungi dan mampu diakses dengan pelbagai kemudahan supaya memberi perkhidmatan terbaik.

Kita mencadangkan juga bagi memajukan pendidikan sekolah murid Asli guru besar yang muda seperti guru besar flexi, guru cemerlang patut ditambah untuk ditempatkan di sekolah-sekolah murid sekolah orang Asli dalam tempoh tertentu. Kita yakin dengan transformasi yang lebih kreatif dan inovatif pendidikan sekolah murid sekolah mampu merapatkan jurang pencapaian dengan sekolah aliran perdana. Mereka bukan lagi selepas itu sebagai faktor dominan sebagai "menarik turun" prestasi negeri.


No comments:

Post a Comment