Saturday, March 30, 2013

Penilaian khas lantik guru cemerlang



SURUHANJAYA Perkhidmatan Pelajaran (SPP) sedang melaksanakan Program Penilaian Khas bagi pelantikan tetap graduan cemerlang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan 2012.

Pengerusi SPP, Tan Sri Dr. Zulkurnain Awang berkata, ia bertujuan melantik bakal guru yang cemerlang dari segi akademik dan ikhtisas tanpa melalui proses temuduga secara konvensional. 

Menurutnya, pelantikan secara terus ini adalah bagi mengiktiraf pencapaian akademik dan ikhtisas graduan yang memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.5 dan ke atas, mendapat sekurang-kurangnya keputusan A- dalam Praktikum serta diperaku oleh Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). 

"Bilangan graduan tidak melebihi 30 peratus daripada mana-mana IPTA dan IPGM," katanya dalam kenyataan akhbar baru-baru ini.

Jelas beliau, usaha tersebut selaras dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan profesion perguruan dengan melantik calon guru yang terbaik dari segi akademik dan ikhtisas.

Di samping itu, katanya, ia juga selaras dengan matlamat kerajaan merealisasikan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 iaitu guru dilantik daripada kalangan 30 peratus graduan cemerlang dalam bidang akademik dan ikhtisas untuk menceburi bidang perguruan. 

"SPP juga berharap agar usaha ini menjadi penggalak kepada pelajar yang masih di peringkat pengajian agar sentiasa berusaha mencapai kecemerlangan," katanya. 

Beliau memberitahu, Program Penilaian Khas dijalankan secara berperingkat di seluruh negara bermula pada 19 Mac lalu di Kuching, Sarawak melibatkan seramai 247 orang manakala penilaian khas kedua berlangsung 21 Mac di Putrajaya. 

"Program Penilaian Khas ini melibatkan sejumlah 2,780 orang graduan cemerlang dari IPTA dan IPGM dan bilangan itu berdasarkan permohonan Kementerian Pelajaran agar SPP menemuduga 8,200 graduan IPGM dan IPTA di seluruh negara," ujar beliau.

Sementara itu, katanya, bagi Program Penilaian Khas di Putrajaya, bilangan graduan cemerlang yang dinilai melibatkan seramai 560 orang.

Zulkurnain memberitahu, bagi Program Penilaian Khas seterusnya diadakan mengikut taburan calon yang paling ramai seperti 28 Mac ini di Johor Bharu, Ipoh (2 April), Sungai Petani (4 April), Kota Bharu (8 April), Kuantan ((11 April) manakala yang terakhir diadakan di Kota Kinabalu, Sabah pada 17 April depan.

"Pada akhir penilaian graduan yang layak akan terus diserahkan surat pelantikan oleh SPP manakala baki 5,033 graduan perlu melalui temuduga biasa yang dilaksanakan bermula 19 Februari hingga 28 Mac ini," katanya.

Artikal lain berkaitan GC. KLIK


Sembang Sabtu : Betul ke guru pasif dan kurang supportif.

Guru adalah kelompok terbesar yang berada dalam perkhidmatan awam negera. Jika mengikut perangkaan Kementerian Pelajaran Malaysia jumlah guru sekarang seramai 417,187 orang. Ini mungkin tidak termasuk mereka yang bertugas di KPM,Institusi Pendidikan, JPN dan PPD atau yang ada DG. Jumlah guru Terengganu terkini pula ialah 21,965 orang.

Sementara kesatuan guru pula ada berbelas buah tidak termasuk persatuan-persatuan yang melibatkan warga pendidikan. Kebanyakan kesatuan guru bergabung di bawah payong Kongres. Namun gabungan kesatuan di bawah Kongres ini jarang kita dengar dan disebut berbanding NUTP yang seolah-olah menjadi suara utama kaum guru.

Apa yang penulis ingin gambarkan bahawa besarnya kuantiti kaum bernama guru dan jika mereka sehati sejiwa sekepala alangkah besarnya pengaruh mereka. Kata orang tua kuatnya lidi yang halus apabila digabung menjadi seberkas. Kekuatan pengaruh inilah menjadi "kuasa" yang tidak mudah diganggu gugat. Ini bermakna orang barangkali tidak sewenang-wenang menuduh dan mencemuh guru walaupun perkara kecil dan remeh-temeh. Jika kita perhatikan jika ada kes melibatkan guru selalu disensasikan dipelbagai media. Pertama mungkin masyarakat sangat perihatin tentang tukang membina manusia dan peradaban agar sentiasa tinggi integritinya. Kedua kerana orang tahu bila kata apapun kita warga guru tiada kepedulian untuk mempertahankan.

Begitu juga dalam pelbagai isu-isu besar negara yang melibatkan soal keselamatan serta maruah bangsa dan agama jarang kita dengan suara-suara orang kuat kesatuan guru atau guru sendiri menyatakan sokongan secara lantang jelas dan nyata. Tentunya sangat wajar sebagai anggota kakitangan awan kerajaan "on the day" kita menyokong dasar-dasar dan usaha-usaha kerajaan. Apa yang selalu diputarbelitkan dan membuat sesetengah kakitangan awam takut ialah bila menyokong kerajaan seolah-olah dia menyokong parti. Menyokong kerajaan yang memerintah dan menyokong parti dua perkara berbeza. Kerajaan akan kekal sampai bila-bila tetapi parti yang menunjangi kerajaan mungkin akan berubah-ubah. Malang sekali kita yang cerdik terperangkap dalam putaran polimik idealisme melulu.

Kadang-kadang kita rasa terpukul bila ada orang cakap "cikgu le ning dak rok". Atau kita rasa terhina bila orang kata " Cikgu le ning dak macam cikgu dulu. Cikgu dulu semangat patriotik tinggi. Cikgu ler ning padan dok tilik kete jer".Agaknya kerana kita terlalu  pasif maka masyarakat telah menilai kita sedemikian dan meletak di tempat yang tidak sewajarnya.

Kitapun hairan mengapa kita kurang supportif camtu. Kadang-kadang bila diperhatikan ada juga benarnya. Sebagai contoh guru kita kadang-kadang hendak bertepuk tangan dalam majlis pun malas. Kalau tepuk pun tidak bermaya sekadar melepas batuk di tangga. Apalagi untuk memberi sokongan dan penghormatan secara  "standing ovation" jauh sekali.

Situasi ini menggamnbarkan bahawa dalam proses pengajaran dan pembelajaran kita juga jarang memberi aprisiasi kepada murid kerana ianya seolah-olah bukan menjadi amalan dan budaya kita. Tidak mungkin sesuatu yang tidak sebati dengan diri kita dapat kita amal dan terjemahkan dalam realiti sebenar kehidupan. Sewajarnya nilai-nilai suportif sebagai peneguh dan pengukuh serta motivasi menjadi budaya dalam amalan kehidupan. Kita percaya bila sentiasa terdidik dengan nilai suppotif ini murid akan menjadi seorang yang tahu menghargai dan berterima kasih.

Kita tetap yakin dan percaya bahawa guru-guru kita sentiasa supportif. Buktinya banyak dasar-dasar dan program KPM dilaksana dengan baik dan berjaya. Cuma barangkali kita perlu nyata dan zahirkan secara nyata dan jelas melalui tindakan dan amalan kita. Dalam zaman hitam-putih tahi cicak ini yang nyata terbukti pun masih diragui apalagi kebenaran yang hanya tersembunyi di lubuk hati. Kalau kita harimau maka kita mengaumlah secara harimau.


Friday, March 29, 2013

Renungan Jumaat : Bahaya lisan



Ketahuilah bahawa bahaya lisan (lidah) itu besar sekali, dan manusia tidak akan selamat dari bahya ini, melainkan dengan bertutur kata yang baik saja.
Nabi s.a.w. telah bersabda:

Tidak akan lurus keimanan seorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus hatinya, sehingga lurus pula lidahnya. Dan seorang hamba tidak akan memasuki syurga, selagi tetangganya belum aman dari kejahatannya.” 

Berkata Mu’az bin Jabal kepada Rasulullah s.a.w.: Apakah kita akan dihisab juga atas apa yang kita katakan, wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab: Wahai Mu’az! Tidakkah engkau ketahui bahawa manusia itu akan ditelengkupkan menerusi hidung-hidung mereka disebabkan hasil tuaian lidah-lidah mereka.

Ibu Mas’ud (Abdullah bin Mas’ud) r.a. pernah berkata: Wahai lidah! Sebutkanlah yang baik-baik, nescaya engkau akan dapat faedah. Dan berdiamlah dari berkata buruk, nescaya engkau terselamat sebelum engkau menyesal.
Sabda Rasulullah s.a.w.:

 “Barangsiapa yang memelihara lidahnya, Allah akan menutup kecelaannya. Barangsiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan melindunginya dari siksaNya. Dan barangsiapa yang menyatakan keuzurannya kepada Allah, Allah akan menerima uzurnya”. 

Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka berkatalah yang baik ataupun berdiam saja” 

Sabdanya lagi:

“Jagalah lidahmu kecuali bila berkata yang baik. Dengan berlaku demikian engkau akan mengalahkan syaitan.” 

 

Wednesday, March 27, 2013

Adab baik akhlak cantik



DALAM mengejar kemajuan, adab sangat dipentingkan kerana orang yang beradab adalah orang yang sentiasa mementingkan budi bahasa dan tatasusila sebagai orang yang beradab. Kita sering mendidik kanak-kanak dan remaja supaya beradab tetapi orang tua tidak pula beradab dalam berkata-kata dan perlakuan yang ditunjukkan.

Islam amat menekankan pendidikan adab kepada anak-anak dan juga dalam kalangan keluarga. Islam menetapkan beberapa adab seperti adab berhias diri, adab menjaga orang sakit, adab amar makruf nahi mungkar, adab di tempat rekreasi, adab menjaga kemudahan awam, adab menziarahi jenazah dan adab dalam pergaulan seharian.

Sebagai ibu bapa pendidikan adab terhadap anak-anak sengat penting. Ibu bapa mestilah menunjukkan adab dan teladan yang baik. Begitulah seperti kata peribahasa, seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul, sedangkan ibu atau bapa ketam tak pernah berjalan betul. Ada ibu bapa melarang anaknya merokok, sedangkan mereka sendiri adalah perokok tegar. Bagaimanakah nasihat dan teladan hendak diterapkan kepada anak-anak? Jawapannya terletak kepada kebijaksanaan ibu bapa tersebut.

Memetik kata-kata cerdik pandai, adab yang baik adalah seni untuk membuatkan orang berasa selesa berhubung dengan kita. Sesiapa yang menyebabkan paling sedikit orang berasa tidak selesa, dialah baka yang terbaik dalam kumpulan itu.

Ingatlah kehebatan adab terutama adab yang baik yang ditunjukkan oleh seseorang kepada orang lain. Orang yang beradab sentiasa menjaga percakapan, bicara dan perlakuannya di mana sahaja dia berada sama ada keseorangan atau di khalayak ramai.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya seorang mukmin mengambil (melaksanakan) adab daripada Allah. Kalau Allah meluaskan adab baginya, maka akan luas adabnya dan menyempitkannya (menahan dan tidak memberinya adab) maka sempitlah adabnya." (riwayat Al Hakim).

Begitulah juga kita seharusnya menjaga adab dengan pemimpin, ibu bapa, guru dan orang yang lebih tua. Begitu juga kita wajar mempamerkan adab yang baik kepada kanak-kanak dan orang yang lebih muda sebagai teladan dan ikutan kepada mereka.

Sebagai renungan, Wahab Munabin pernah mengingatkan, adab dan akhlak yang buruk seperti tembikar yang sudah pecah. Tidak dapat dilekatkan lagi dan tidak dapat dikembalikan menjadi tanah. Begitu jugalah manusia yang tidak beradab dan berakhlak diumpamakan seperti tembikar yang pecah.

Ini membuktikan adab dan akhlak sangat penting dalam kehidupan, jika adab dan akhlak kita rosak dan tercemar sukar sekali untuk memperbaikinya. Orang akan ingat selama-lamanya akan perbuatan yang kita lakukan yang merosakkan adab dan akhlak. Nabi SAW bersabda: Yang muda mendahului memberi salam kepada yang tua, yang berjalan kepada yang duduk dan yang berjumlah sedikit kepada yang banyak. (riwayat Bukhari)

Kesempurnaan budi dan adab sangat dipentingkan dalam kehidupan. Kata-kata yang lemah lembut dan beradab adalah inti peradaban kepada bangsa. Adab dan sopan juga adalah kecantikan budi pekerti yang terpuji yang sangat disanjung sejak dahulu hingga sekarang. 

Menurut Al Bukhari, Nabi SAW lebih malu daripada seorang gadis dalam pingitannya.
Mempraktikkan adab yang baik dalam kehidupan sangat digalakkan. Pendidikan adab ini mestilah dilakukan sejak kecil lagi bagi memperkukuh akidah, ibadah dan akhlak seseorang.

Pendidikan ini juga dapat meneguhkan pendirian atau istiqamah terhadap perintah Allah dengan penuh keyakinan. Nabi SAW, bersabda: "Sesungguhnya Allah indah dan senang kepada keindahan. Apabila seorang keluar untuk menemui kawan-kawannya hendaklah merapikan dirinya." (Riwayat Baihaqi)

Kebaikan adab juga akan menunjukkan ketinggian akhlak seseorang. Apabila seseorang itu beradab baik, sudah pasti akhlaknya juga turut baik. Pendidikan adab juga akan meliputi pendidikan ibadah, keimanan, akal dan akhlak. Justeru, adab bercakap juga sangat penting dalam kehidupan. Bercakap merupakan suatu budaya manusia yang melambangkan hati, sikap dan fikiran. Oleh itu, peliharalah lidah dan ikutilah adab yang baik semasa bercakap.

Lantaran itu, Nabi SAW, bersabda: Sesiapa mempercayai Allah dan hari kemudian (akhirat) maka semestinya dia bercakap perkataan yang baik ataupun hendaklah dia diam sahaja. (riwayat Bukhari dan Muslim). Oleh itu, sebagai ibu bapa didiklah anak-anak dengan bercakap menggunakan perkataan yang baik-baik sahaja.

Natijah, pendidikan adab dan akhlak mestilah dilakukan secara berterusan. Menjaga aurat, perlakuan dan percakapan adalah adab yang paling baik. Jika adab sentiasa dijaga tidak akan ada perbuatan yang membabitkan gejala sosial yang merosakkan dan menghancurkan masa depan.



Sunday, March 24, 2013

Ruang Bicara KUSR



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani
Selamat kita bertemu lagi. 

Dalam usaha merealisasikan sekolah yang berkesan, pengurusan sekolah yang mantap memerlukan kepimpinan intruksional dan tranformasi daripada guru besar.  Visi, Misi dan Matlamat Sekolah  dapat direalisasikan sekiranya kepimpinan sekolah menekankan aspek peningkatan kompetensi guru dalam banyak aspek terutama dari segi ilmu, kemahiran dan sikap. 

Kepimpinan sekolah dan guru perlu seiring dan sekata seperti kata pepatah berat sama dipikul, ringan sama dijinjing; ke bukit sama didaki ke lurah sama dituruni.  Kepimpinan sekolah harus ada “sense of belonging” dan rasa empty yang tinggi terhadap subordinatnya ke arah mencapai hasrat sepertimana yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.   

Perkara ini perlu disokong dengan suasana pembelajaran yang kondusif dalam dan luar kelas.  Pemuafakatan sekolah dengan komuniti akan menjadi pemangkin kepada perubahan sekolah dalam membangunkan generasi yang cekal dan berdaya tahan di samping menjadikan institusi sekolah sebagai suatu institusi yang mulia dan dipandang tinggi oleh masyarakat.

Tidak dapat disangkal bahawa sekolah merupakan tempat melahirkan murid yang berkualiti dan mempunyai kemampanan sahsiah, kecemerlangan ilmu dan kejituan semangat cinta  akan negara.  Matlamat ini akan dapat dicapai oleh institusi pendidikan sekiranya Falsafah Pendidikan Kebangsaan,  tuntutan Wawasan 2020 dan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) dihayati dan diimplemantasikan bersama-sama.

Sesungguhnya cabaran alaf baru memerlukan pendekatan yang lebih strategik bagi menggunakan sumber pendidikan sedia ada secara cekap dan optimum bagi mewujudkan sistem pendidikan yang berkesan dan melahirkan individu yang terbaik.  Pendekatan yang menyeluruh dan bersepadu menjadi teras utama pembangunan pendidikan dalam merealisasikan kemenjadian murid dan kebolehpasaran tenaga kerja menjelang Malaysia menjadi negara majupada  tahun 2020.

Ledakan era globalisasi dan dunia tanpa sempadan nyata memberi impak yang signifikan terhadaap pembangunan pendidikan di Malaysia.  Dalam konteks ini pembangunan pendidikan menjadi semakin penting, lebih-lebih lagi apabila kerajaan melancarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dalam tiga gelombang bermula tahun 2013 sehingga 2025.

Akhirnya sebagai warga pendokong pendidikan negara, marilah sama-sama kita berazam dan bertekad untuk sama-sama menjayakan PPM demi kelansungan generasi mendatang.